emambagher_school
روز چهارشنبه     12 اردیبهشت 1403     22 شوال 1445    
رسول اکرم (ص) : كسى كه برادر مسلمانش در قرضى به او نياز پيدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنين نكند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند. امالى (صدوق) ص 430 - من لا یحضر الفقیه ج4 ، ص15

درباره مدرسه علمیه امام باقر (ع)



متن مصاحبه با مدیریت محترم مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام حضرت حجه الاسلام و المسلمین سید محمد صادق حجازی


مدرسه علمیه امام باقر (ع)
معرفی :
با عرض سلام و ادب و احترام . ابتدا خودتون رو معرفی بفرمایید .
 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله اجمعین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین این حقیر سید محمد صادق حجازی از خادمین طلاب عزیز مدرسه امام محمد باقر علیه السلام هستم متولد سال 1342 اصفهان . .ابوی حقیر از اساتید و از مدرسین حوزه علمیه اصفهان در بحث کفایه، مکاسب و خارج بودند . از سال 1361 وارد حوزه علمیه اصفهان شدم . در سال 1364 به حوزه علمیه قم آمدم و لمعتین و اصول فقه و معالم را در قم شروع کردم و تا سال 1374 در دروس خارج شرکت کردم . از سال 1368 در دروس فقه و اصول حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله وحید خراسانی شرکت میکردم . در حدود بیست سال هست که من در این مدرسه توفیق خادمی صلاب را دارم، از مهر 1374 تا کنون بیست سال است که در این مدرسه هستم ، و از سمت معاونت تا سمت مدیریت رسمی و تولیت که خادمی این طلاب عزیز هست از این که توانسته ایم قدمی برای دانش پژوهان حوزوی ورضایت امام زمان (عج) برداریم راضی هستم.

_ تاریخچه اجمالی این مدرسه علمیه مبارکه را بیان بفرمایید .
این مدرسه در سال 1361 هجری شمسی بنا شد . زمینی به مساحت 5000 متر با ملکیت حاج علی ملا حیدری معروف به حاج علی بابا از تجار و بازاریان تهران که این زمین را وقف کرد و بنا شد که این بنا را مدرسه علمیه کند و مدرسه را در دو طبقه ساخت . 3700 متر را مدرسه کرد و بقیه را فروخت و خرج ساخت و ساز کرد . در آن زمان در حوزه علمیه قم و در شهرستان قم مدرسه ای به نام حضرت نبود . دو تا مدرسه کوچک خوابگاهی بود . الان هم در ایران مدرسه ای با مساحت 4000 متر و سه طبقه نداریم غیر از این مدرسه . واقف وقتی میخواستند این مدرسه را بنا کنند ، مبلغی را که میخواستند صرف کنند دو بار خمس دادند و بعد ساختند که کاملا یقین پیدا کنند که از مال حلال ساخته شد است . در طول این بیست سال هم الحمدلله هیچ مشکل اخلاقی و هیچ مشکلی که مسئله ساز باشد بین طلاب این مدرسه نداشتیم . تا کنون حدود 3900 نفر از این مدرسه فارغ التحصیل شدند به فضل الهی بیش از80 درصد خروجی های این مدرسه، در ارتباط با مدرسه هستند و الحمدلله همه آن ها جز طلاب موفق هستند یعنی الآن شهر به شهر نقطه به نقطه کشور که میروم، طلبه های این مدرسه هستند و مشغول کارهای تربیتی، فرهنگی، تبلیغی و دینی هستند ، که بعضی از آنها امام جمعه ، مسئولین دفاتر تبلیغات یا سازمان تبلیغات و یا اساتید حوزه علمیه قم و ... هستند . این خروجی¬ها به برکت اخلاص واقف و موسس است، و افتخارهم میکنند به تحصیل در این مدرسه و از برکات این مدرسه یاد میکنند . الآن هم هر تسهیلاتی ، اعم از تربیتی، پژوهشی، فرهنگی، عبادی و آموزشی در مدارس دیگه باشه در این مدرسه الحمدلله با رونق بهتری ظهور و بروز دارد . الآن حدود 280 نفر طلبه در اینجا مشغول تحصیل هستند ، هم برنامه صبحانه ، نهار شام برقرار هست . کتابخانه بزرگ با بیش از 20000جلد کتاب تخصصی در بیش از 13 موضوع حوزوی و غیر حوزوی ، صندوق قرض الحسنه ، سالن ورزشی واقع در مدرسه ، حیاط بزرگ که طلبه میتواند احساس آرامش و نشاط داشته باشد که ان شاءالله موفقیت طلاب را به ارمغان آورد .
به چند مورد از افتخارات مدرسه اشاره بفرمایید .
الحمدلله مدرسه از همان ابتدای تاسیس و آغاز جنگ تحمیلی تا آخر دفاع مقدس یعنی سال 1367، اعزام نیرو به مناطق جنگی برای دفاع داشت این اعزام هر هفته پنجشنبه ها صورت می¬گرفت، این مدرسه و مدرسه فیضیه بود که هر هفته اعزام داشت ، و با توجه به اعزام و این محیط بسیجی که در مدرسه حاکم بود ، مدرسه 126 شهید طلبه تقدیم انقلاب کرد و بین مدارس حوزه علمیه بیشترین شهید را مدرسه امام محمد باقر علیه السلام داشته، بعضی حجرات یک شهید، بعضی حجرات دو شهید و حدود شش هفت حجره داشتیم که هر سه نفر که در آن حجره بودند شهید شدند و حال و هوای خاصی را به مدرسه بخشیده بودند. و این یکی از افتخارات بزرگ این مدرسه است که بیشترین شهید روحانی را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است و هر ساله یاداوره¬ای به پاس بزرگداشت شهدای گرانقدر برگزار می¬کنیم، که نه در سطح قم بلکه در سطح کشور نمونه می باشد. از حیث حضور اقشار محترم حوزوی و غیر حوزوی در مدرسه که متوسط بین 800 تا 1200 نفر شرکت کننده در یادواره دارد که جامعیت این مدرسه و شهدای این مدرسه را بیان میکند. خانواده های معزز شهدای خود مدرسه، اساتید مدرسه، مسولین محترم کشوری، مسئولین محترم حوزوی حضور پیدا میکنند که الحمدلله یادواره ای است که اسمش در سطح کشور مطرح است . در توسل به اهل بیت، این مدرسه هر روز برنامه دارد، هر روز صبح زیارت عاشورا، شب های جمعه روضه خوانی، شب های سه شنبه دعای توسل داریم و سه شعار توکل به خدا ، توسل به ائمه اطهار و تلاش خود طلاب همیشه در مدرسه حاکم است و الحمدلله طلاب موفقی هستند .
سابقه پژوهش را در این مدرسه و برنامه های سال جاری و ... را بیان بفرمایید .
در بحث پژوهش، مدرسه چه زمانی که سطح یک بود، و چه زمانی که سطح دو داشته ( از سال 1380 تا 1386 این مدرسه در سطح دو تدریس داشته ) پژوهش وجود داشته که اصل پژوهش ما در سال 85_1384 شروع شد و الآن تقریبا ده سال در این مدرسه بحث پژوهشی داریم و پژوهش¬ها، تحقیقات و مقالاتی که از سال 1384 طلاب مدرسه به واحد پژوهش مدرسه ارائه داده¬اند هنوز در این واحد موجود و آماده ارائه به طلاب مشتاق است . امسال هم بین طلاب تحقیق و پژوهش بروز حداکثری پیدا کرد، از پایه اول تا پایه ششم، که سه پایه تحقیق ارائه دادند و سه پایه هم در کارگاه شرکت کردند . از طلاب پایه اول تا سوم حدود صد تحقیق و پژوهش ارائه شد که حدود بیست پژوهش برای جشنواره علامه حلی و جشنواره¬های دیگر انتخاب شد . برای نمیسال دوم هم چهار کارگاه پژوهش در نظر گرفتیم؛ کارگاه فقه اللغه ، کارگاه صرف و کارگاه مقاله¬نویسی ، کارگاه آموزش نرم افزارهای اسلامی . در نمیسال دوم برای تمام طلاب لازم است یک تحقیق علمی ارائه دهند و در غیر اینصورت حذف درس می شوند .
برنامه ی خاصی برای تشویق یا الزام طلاب به امر پژوهش مد نظر دارید ؟
پژوهش امر لازمی است، و اگر پژوهش در آموزش نباشد طلبه خیلی ضربه میخورد، قبلا رابطه و ارتباط بین شاگرد و استاد زیاد بود، ودر قدیم طلبه از پایه اول استاد بار می¬آمد و حوزه استاد پرور بود ، در سال های اخیر این امر کم رنگ شد و ما داریم مدرسه را به سمت و سویی میبریم که طلبه در هر نیمسال یک پژوهش ارائه دهد و این اصل کارش باشد و از همان ورودش به مدرسه و ورودش به حوزه بداند، هر درسی میخواند باید حتما مباحثه ، پیش مطالعه و حتما یک تحقیق و پژوهش ارائه دهد . صرف میخواند، نحو، منطق، بلاغت، فقه و کلام ، هر نمیسال یک پژوهش . شاید الآن طلبه ها سخت بتوانند در حوزه استاد شوند، و برای رفع این مشکل باید حتما پژوهش محور بار بیایند. همینطور که این نمیسال اهمیت دادیم از نیمسال دوم بیشتر اهمیت میدهیم که لازم الاجرا باشد برای سال آتی، از ابتدای سال اعلام میکنیم که همراه با امتحانات یکی از موضوعات را باید پژوهش داشته باشند. و این خیلی برای طلبه اثر دارد، اگر این یک فرهنگ شد، یک انگیزه شد برای طلبه ، خود بخود در هر رشته¬ای که طلبه رفت، هر کتابی به دست گرفت ، باعث می¬شود عمقی مطالعه کند و به عمق آن پی ببرد . همین امتیازی که بین کتب حوزوی و دانشگاهی وجود دارد همین است . دروس و نمرات و مطالب دانشگاه سطحی است ، اما حوزه و حوزویان افتخار می¬کنند که اگر درسی را شروع کردند آن را عمیق میخوانند، و این عمق در کنار مباحثه، مطالعه و تحقیق و پژوهش بدست می آید که از سال آینده لازم الاجرا خواهد شد .
آینده علمی پژوهشی حوزه را چطور ارزیابی میکنید ؟!
با امکانات موجود الحمدلله رو به پیشرفت است. چند سال با توجه به اینکه حوزه علمیه قم معاونت پژوهش خودش را فعال کرده و در این راستا سرمایه گذاری علمی و اقتصادی کرده، الحمدلله رونق بسیار خوبی پیدا کرده . حاج آقا رفیعی که خدا ایشان و یارانش را در معاونت پژوهش حفظ کند که همه مستعد و متخصص در این کار هستند و به نظرم در چند سال آینده ، این که پژوهش در کنار آموزش باشد خودش را نشان میدهد .
در آخر سخن با طلاب
تزکیه خودشون رو فراموش نکنند. ما افتخارمون به قرآن و احادیث است که می فرمایند: و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه . خداوند در سوره شمس یازده قسم خورده است و بعد از این قسم ها فرمودند قد افلح من زکیها، حقیقتا رستگار شد کسی که خودسازی کرد و هیچ پیامبری نیامده است مگر اینکه خودسازی کرد. هیچ کس به مقامات عالیه نرسید، مراجع، عرفا، دانشمندان بزرگ، مگر اینکه خودسازی کردند. اول انسان باید خودسازی کند بعد جامعه را بسازد. تمام آفت های مادی، آفت¬های اقتصادی، معنوی، روحی، اجتماعی و اعتقادی که در جامعه می بیند از این است که افراد خودشان را نساختند و اسلام و کلام معصومین و قرآن تاکید بسیاری بر تزکیه دارند و این یکی از وظایف مهم طلاب عزیز است. کسانی که می¬خواهند وارد این جامعه و الگوی اعتقادی جامعه بشوند، اول باید خودشان را تزکیه کنند. اون طلابی که تزکیه می¬کنند، با هوی نفس مبارزه میکنند و ... هم الحمدلله در درسشان هم موفق هستند هم در شب زنده داری به خصوص در نافله شب، که اوج انسانیت و معنویت در نافله شب است، انسان را صعود میدهد ، هر کس به هر مقام معنوی رسید یکی از رمزهایش نافله شب بوده است. ان شاءالله طلاب در کنار درس خواندن وظیفه اصلی و تزکیه خودشان را فراموش نکنند.

والسلام علی من اتبع الهدی

مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)
مدرسه علمیه امام باقر (ع)